عکاسی کاربردی

آموزش کاربردی عکاسی

عکاسی کاربردی

آموزش کاربردی عکاسی

در این وبلاگ مقالات آموزشی در خصوص عکاسی کاربردی ارایه خواهد شد.

فریلنسر کیست؟

سه شنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۱، ۰۹:۰۲ ب.ظ

قراردادهای کاری که بر اساس آن فرد یا شرکتی تعهد انجام کاری را برای یک کارفرما در ازای دستمزدی مشخص به عهده می‌گیرد فریلنس (Freelance) نام دارد. فریلنسر کسی است که این سرویس‌ها و خدمات را بدون تعهد طولانی مدت به کارفرما ارائه می‌دهد و معمولاً ساعتی، روزانه یا پروژه‌ای دستمزد خود را دریافت می‌کند. به عبارت دیگر، این شغل یکی از راه های کسب درآمد بدون داشتن سرمایه اولیه است.

موسیقی، نویسندگی، روزنامه نگاری، برنامه نویسی، عکاسی، تصویرسازی ،طراحی گرافیک، طراحی سایت و برخی فعالیت‌های مهندسی معماری از جمله زمینه‌هایی است که در آن فریلنسینگ فعالیت می‌کند. برخی از مشتریان این سایت خواستار امضا و عقد قرارداد با فریلنسرها هستند؛ درحالی که برخی دیگر کار را با توفق‌های کلامی شروع می‌کنند. همچنین بعضی از فریلنسرها ممکن است هزینه اجرایی کل پروژه را تخمین زده و در ابتدای شروع کار، بیعانه درخواست کنند. از این‌رو می‌توان گفت عملکرد فریلنسرها با هم بسیار متفاوت است.

اقتصاد گیگ در حال رونق است. بر اساس گزارش فوربس، بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵، ۹۴ درصد از ۱۰ میلیون شغل ایجاد شده به صورت آزاد یا موقت بوده است. برای فریلنسرها، این نشان‌دهنده تقاضای زیاد در بخش‌ها و صنایع مختلف و کاهش مداوم مشاغل سنتی ۹ تا ۵ روزه است.

چگونه فریلنسر شویم؟

همان‌طور که قبلاً گفتیم فریلنسینگ یا آزادکاری یکی از بهترین راه‌ها برای کسانیست که می‌خواهند برای خودشان کار کنند. فریلنسرها می‌توانند در آنِ واحد برای چند کارفرما کار کنند و از مهارت‌های مختلفشان برای پول درآوردن استفاده کنند. حتی تایم کاری‌شان دست خودشان است و در هر موقع از روز که دوست دارند می‌توانند کار کنند.

به نظر ایده‌آل می‌آید، نه؟ به خصوص اگر دوست ندارید زیاد با افراد سر و کله بزنید، با فریلنسری می‌توانید از کار کردن در محیط دلخواه خود لذت ببرید و از اینکه ابتکار عمل دست خودتان است، خرسند باشید؛ چون این بهترین کار برای شماست.

در کل برای فریلنسینگ بهتر است مهارت‌های نرم شخصی و شغلی خود را افزایش دهید تا یک فریلنسر حرفه‌ای‌تر باشید، مثل مدیریت زمان، کنترل تفکر، قدرت مذاکره و کلی مهارت دیگر!

در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت که برای آنکه به یک فریلنسر حرفه‌ای تبدیل شوید چه ویژگی‌هایی باید داشته باشید.

چگونه خودمان را برای ورود به دنیای فریلنسینگ آماده کنیم؟

در مورد کارهایی که می‌توانید انجام بدهید، فکر کنید. شاید شما یک نویسنده باشید یا یک عکاس، ریاضیدان، طراح وب، بازاریاب، تصویرساز، دانشمند یا حتی بافنده سبد! حتماً برای شما کار پیدا خواهد شد. کافی است بدانید از چه چیزی واقعاً لذت می‌برید؟ نقاط قوت شما کجاست؟ از کلیه کارهایی که تصور می‌کنید می‌توانید به وسیله‌شان کسب درآمد کنید، یک فهرست تهیه کنید.

تنها علایق و مهارت‌های خودتان را ننویسید. هر چیزی را که فکر می‌کنید از پسش برمی‌آیید، یادداشت کنید. هر آنچه تا به حال درباره ویژگی‌های فریلنسرها شنیده‌اید را به کلی فراموش کنید. پیش از شروع کار، به هیچ وجه، خودتان را محدود نکنید.

کمی بازار را ارزیابی کنید. جدای از اینکه هر مهارتی جایگاه خاص خود را دارد، شما باید دنبال مهارتی باشید که بیشتر از همه، بازار خواهانش هست. اگر قصد دارید به عنوان یک فریلنسر فعالیت کنید، توصیه ما به شما این است که دنبال مهارتی باشید که مردم، بیشتر بابت آن پول می‌دهند یا حداقل قابلیت توسعه دادن در حوزه موردعلاقه‌تان را در آینده داشته باشد. حتماً پیرامون بازار کار حوزه‌ای که قرار است در آن فعالیت داشته باشید، تحقیق کنید.

برنامه ریزی یکی از اصول مهم در فریلنسینگ است

برای خودتان برنامه داشته باشید. یک نرخ منطقی برای هر ساعت کار خودتان در نظر بگیرید، و البته از قیمت رقبا نیز خبر داشته باشید. به خاطر داشته باشید که هر چه تجربیات بیشتری داشته باشید، خواهید توانست به مراتب نرخ بیشتری برای ساعات کاری خود تعیین کنید.

مشخص کنید که به چه مقدار کار کردن احتیاج دارید، البته برای کسی که تازه فریلنسینگ را آغاز کرده است، بهتر است برنامه‌ای برای پیش بردن سریع‌تر کارها داشته باشید. مثلاً یک پروژه به خصوص چندساعته تمام می‌شود و همچنین، چند پروژه را می‌توانید به طور هم‌زمان و سروقت به اتمام برساند. در هر صورت وقتی پروژه‌های جدید را با برنامه برمی‌دارید، خیالتان راحت می‌شود که چه از لحاظی مالی و چه از لحاظ زمانی، خسته‌کننده نخواهند بود.

چگونه خودمان را معروف کنیم؟

به اسم خودتان مانند یک برند، اعتبار ببخشید. هرگز فراموش نکنید که به عنوان یک فریلنسر برای خودتان کسب‌وکار دارید. در واقع، با شناساندن خود، محصولتان را معرفی می‌کنید. به این فکر کنید که چه چیزی باعث می‌شود شما از رقبا متفاوت‌تر به نظر برسید. آیا شما شوخ‌طبع هستید؟ آیا شما واقعاً کارآمد هستید؟ آیا شما سابقه آموزشی قوی دارید؟ از هرکدام از ویژگی‌های مطلوبتان، به نفع خود استفاده کنید.

اسم و اعتباری که برای خود ساخته‌اید، به تنهایی بیانگر رزومه شما نخواهد بود. فعالیت‌های شما در فضای مجازی، کارت ویزیت شما و در نهایت، هر چیزی که از طریق آن با مشتریان‌تان ارتباط برقرار می‌کنید وسیله‌ای برای شناساندن شما خواهند بود.

کسب‌وکارتان را در فضای مجازی گسترش بدهید. برای خودتان یک وب‌سایت راه‌اندازی کنید و در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام، لینکدین و ... فعال باشید. هرچه مردم سریع‌تر به شما دسترسی داشته باشند، مطمئناً برای شما بهتر خواهد بود. وقتی برای کاری درخواست یا رزومه ارسال می‌کنید، می‌توانید از لینک‌ها با پلتفرم‌های مختلف برای معرفی خود استفاده کنید. این کار به کارفرمایان این امکان را می‌دهد که به راحتی سابقه شما را چک کنند.

اهمیت انجام این امور در این است که تمامی فرصت‌های شغلی را در مسیر شما قرار خواهد داد. حتی اگر در اول کار، درآمد بالا نداشته باشید، حداقل به خاطر تجربه‌ای که از انجام دادن آن کار کسب می‌کنید، ارزشش را خواهد داشت.

برای کار بجنگید. در دنیای فریلنسرها، به کسی پول می‌دهند که زرنگ، مصمم و رقابت‌طلب باشد (این را یک فریلنسر به شما می‌گوید!). تنها به خاطر اینکه وب‌سایت یا اسم و برند شخصی دارید، منجر به این نمی‌شود که کارفرمایان سراغ شما را بگیرند. پیشنهاد بدهید و باز پیشنهاد بدهید. هر چه بیشتر برای انجام دادن کارها پیشنهاد بدهید، احتمال قبولی‌تان بیشتر است. شما بایدبرای گرفتن کارهای موردعلاقه‌تان تلاش کنید.

ارزش کارهای کوچک را بدانید. زمانیکه هنوز در عرصه فریلنسینگ تازه‌کار هستید، کارها و دستمزدهای اندک می‌تواند برای شما بهترین باشد. ممکن است بسیاری از فریلنسرهای باتجربه نسبت به پروژه‌های کوچک بی‌توجه باشند، پس باید شما سفت به آن پروژه‌ها بچسبید.

به کارفرما یک پیام شخصی ارسال کنید و علاقه واقعی‌تان را به کار ابراز کنید، مهم نیست که چقدر کوچک باشد. وقتی اولین پروژه خود را تکمیل کردید، می‌توانید سابقه مثبتی برای خودتان ایجاد کنید و به این ترتیب، نمونه کار هم خواهید داشت.

برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. کار کردن به‌عنوان فریلنسر به شما این امکان را می‌دهد که در خانه بمانید. در عین حال، این خطر هم وجود دارد که الکی وقت تلف کنید. برای خودتان برنامه تنظیم کنید و به آن پایبند باشید!

مهم‌ترین مزیتی که نوشتن برنامه به قلم خودتان دارد، این است که می‌توانید سلایق شخصی‌تان را در آن دخالت بدهید. ممکن است، بهترین عملکرد شما زمانی باشد که هر یک ساعت استراحت داشته باشید، یا ممکن است بهترین عملکرد شما زمانی باشد که ده ساعت مداوم پشت میز پای یک پروژه به خصوص بنشینید. همه‌چیز به شما بستگی دارد. مهم این است که با برنامه باشید.

اطمینان حاصل کنید که زمان کافی ببرای بررسی کار، گرفتن بازخورد از کارفرما و انجام اصلاحات لازم را در اختیار دارید. پایبند بودن به برنامه‌ای مشخص، زمانی که خودتان رئیس خودتان هستید کمی دشوار است، اما دشوارتر زمانی است که پروژه را سر وقت تمام نکرده باشید. وقتی زمان‌تان را به خوبی مدیریت کرده باشید، خواهید توانست خروجی باکیفیت‌تری ارائه دهید، که همین موضوع، شما را به سمتِ انجام کارهای بیشتر سوق خواهد داد.

انتقادها را با گشاده‌رویی بپذیرید. فریلنسرها معمولاً برای کارفرمایان زیادی کار می‌کنند، این یعنی آن‌ها باید سبک‌کار خود را متناسب با شرایط جدید تطبیق دهند. اما در طی روند کار ممکن است گاهی اختلاف نظرهایی پیش بیاید. زمانیکه کارفرمایی به شما بازخورد می‌دهد، خوشحال باشید و از بازخورد او استقبال کنید. آن‌ها شما را استخدام کرده‌اند که کارشان را راه بیندازید، بنابراین هرچه می‌گویند را انجام دهید.

مزایای فریلنسر شدن

  1. آزادی در انتخاب کارفرما
  2. انعطاف‌پذیری در کار
  3. شما رئیس هستید
  4. دیگر خبری از کاغذبازی‌های اداری نیست
  5. کنترل سرنوشتت دست خودتان است
  6. موقعیت مالی‌تان را ارتقا می‌دهید
  7. کنترل مقدار پیشرفت در کار دست خودتان است
  • مهریار مهدوی نادری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی